أرشيفات التصنيف: تاريخي وأثري

Oldest known music notation in history – Raoul Vitale’s interpretation

In the ancient city of Ugarit near the modern city of Latakia – Syria, were found pieces of 36 clay tablets sharing common format. That was in the early fifties of the twentieth century.

These tablets contain words in Akkadian and Hurrian ancient languages, the Akkadian words are actually names of musical distances were mentioned in several more ancient clay tablets found in Mesopotamia (Iraq), which gave the conclusion that these tablets contain hymns associated with the notations of their melodies.

The letter H (from Hurrian) was given as a name to this collection of tablets, only one of them (Tablet H-6) was completely reconstructed (from two pieces).

Several attempts were made to extract the melody from tablet H-6 in modern notation. Here we will focus on the interpretation given by the Syrian researcher Raoul Gregory Vitale. متابعة القراءة

دراسة حول مكان وتاريخ دير الفاروس ( الدير الضائع )

   هذه الدراسة قمت بها من فترة وأخذت مني الجهد والوقت الكبير، وقد اعتمدت فيها على الدراسات التاريخية حول الدير خصوصاً الدراسة التي كتبها الراحل الأستاذ جبرائيل سعادة وعلى البحث المكثف في الإنترنت وعلى معاينة الموقع ( منطقة وتلّة الفاروس )، هناك مصدر آخر مهم للمعلومات ولكن لم أتمكن من الاستفادة منه منه وهو نتائج التنقيبات الأثرية في الموقع التي قامت وتقوم بها مديرية الآثار في اللاذقية، والتي قمت بتزويدها نسخة عن هذه الدراسة وأبدى مديرها تعاوناً كبيراً معي وأظهر استعداده لتقديم كل المعلومات الأثرية المتعلقة إلا أن البيروقراطية في عمل المديرية حالت حتى الآن بيني وبين الوصول إلى نتائج التنقيبات، وبالتالي يمكن اعتبار هذه الدراسة رديفاً لنتائج التنقيبات تساعد معها على الوصول إلى الحقيقة حول هذا البناء العظيم أثرياً وتاريخياً وروحياً وأسباب خرابه واختفائه.

   يمكن تحميل الدراسة كاملة على شكل ملف PDF من هنا ( حجم الملف 1.12 ميغا بايت ).

علاقة العلم بالدين حسب كتابات راهب أرثوذكسي من القرن الرابع عشر

هذه التدوينة عبارة عن دراسة حول كتابات القديس غريغوريوس بالاماس المتعلقة بالعلاقة بين العلم والدين، وأقدمها للتحميل المجاني على شكل كتاب إلكتروني من موقع المدوّنة. متابعة القراءة